23 apr. 2010

Drömmar

Drömmar är speciella. Det finns läskiga, roliga, fantastiska och konstiga drömmar som man inte fattar något om. Och Kim fick en dröm som man kan säga en blandning av en konstig och läskig dröm.
Flera gånger har jag haft konstiga drömmar. Detta kanske låter knäppt, men jag har drömmt att jag har blivit biten av djur, skjuten, mördad och massa andra hemska och konstiga saker. Tro inte att jag är galen men jag gillar dem drömmarna. Allt som jag inte vill göra, eller vara med om, när jag är vaken gör jag när jag sover.

Kims dröm handlade om att hon var en av personerna  som stod vid foten av Eyjafjallajökull vulkanen. Hon drömmde att hon skulle dö. Kvävas av askan som täppte till hennes hals...

Alla har olika känslor när det gäller drömmar. Min är att det finns inget bättre än att få drömma.
Vilken känsla har du om drömmar?


Kims senaste blogginlägg om hennes dröm:
Vulkanaskan kväver mig

Tror att det har blivit lite mycket vulkaner för min del det senaste halvåret. Först Islandsvistelsen i höstas, där jag såg vulkaner och fick höra berättelser om dem. Sedan Theos Pompeji och nu vulkanutbrott på riktigt vid Eyjafjallajökull, som fått stora konsekvenser för hela samhället och hela Europa.

Då kanske det inte är så konstigt att jag inatt drömde att jag kvävdes av vulkanaska. Allt, människor, djur, växter, byggnader, var grått pudrat i aska.

I drömmen tillhörde jag en av alla de strandade turisterna, men jag befann mig vid foten av Eyjafjallajökull vulkanen. Det var svart som natten av all aska som föll från himlen och alla människor flydde från det hotell som fanns där.
I drömmen visste jag vad som skulle hända, för jag har ju skrivit boken "Tillbaka till Pompeji" om vulkanutbrottet som förintade staden Pompeji, så jag visste att jag skulle dö. När askan täppte till halsen för mig och kvävde mig vaknade jag. Somnade om och drömmen upprepades om och om igen. För trots att jag vaknade varje gång jag kvävdes, drömde jag samma dröm igen. Det borde kallas mardröm, men det konstiga var att jag inte var rädd, att jag inte tyckte det var otäckt, det var mer som om jag tänkte: "Jaha, då slutar det så här då!" Ett bra slut för en "vulkanförfattare".
Idag har jag suttit och lagt in korrigeringarna på Theos Pompeji och drömmen kom upp igen och jag tänkte att det var bäst att skriva av mig den, då brukar saker och ting vara lättare att handskas med. Annars kanske risken är stor att jag drömmer samma dröm i natt igen.
Det första jag hörde när jag vaknade på morgonen och satte på radion, var att det nu regnade på Island och det gjorde de askfyllda vägarna till en enda lersörja av aska. Sedan sa de att askan hade stelnat till ett hårt täcke över allt. Det måste ha varit där det inte regnade då, annars stämmer det ju inte.
Om jag, som inte är i närheten av vulkanen Eyjafjallajökull kan drömma om den, hur är det då inte för de som bor där, som känner askan falla över sig och ser sina marker förstöras?
Nu ska jag korrekturläsa Theos Pompeji igen, så risken är väl stor att jag får nya vulkandrömmar.
Eftersom detta inlägg kändes lite tungt ville jag piffa upp det med en liten vårbukett, plockad innan snön föll och lade sig som ett tjockt täcke över allt igår kväll.

Nu skiner solen in på mig genom fönstret, men himlen är kolsvart, kanske ännu ett snömoln som drar in?


(Den första bilden är från min släkting i Usa, och den andra är från Kims blogg) 

1 kommentar:

  1. Mysigt inlägg Jenny. Kul att du är så flitig! Kramisar från författaren Kim M. Kimselius

    SvaraRadera